Ik heb een verdachte mail ontvangen waarin naar mijn persoonlijke gegevens wordt gevraagd. Wat kan ik doen?
Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt via phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van jouw persoonlijke, geheime gegevens. Dat gebeurt op verschillende manieren: via e-mail, via een pop-up, via je favorieten (een van je favoriete links werd aangepast waardoor je op een andere site belandt) en zelfs telefonisch en via sms.
Laat je niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een bekend bedrijf waarin je onder het mom van ‘controle of update van bestanden’ gevraagd wordt om te klikken op een link om jouw persoonlijke gegevens aan te vullen!
Triodos Bank en andere betrouwbare bedrijven, zullen nooit vragen om op zo'n manier dat soort gegevens te verstrekken.
Let ook op met informatie die je achterlaat op sociale netwerksites, bijvoorbeeld op Facebook en Netlog. Bepaalde gegevens zijn immers een goede bron van inlichtingen voor criminelen.
Wat kan je doen?
- Controleer altijd of het adres van uw Internet Bankingsessie begint met https://banking.triodos.be/. Als dat niet het geval is, ben je op een valse website beland. Verlaat die zo snel mogelijk.
- Heb je een verdachte e-mail ontvangen in naam van Triodos Bank? Stuur die e-mail (inclusief eventuele bijlagen) onmiddellijk door naar [email protected].
- Je kan ook contact opnemen met onze helpdesk Online Banking op 02 548 28 00, van maandag tot vrijdag van 9 tot 13 uur.
Voor meer informatie over ‘phishing’ en andere fraudetechnieken kan je ook terecht op de site van Febelfin: http://www.safeinternetbanking.be/nl.